.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
روز بی روزی ! به بهانه ی 17 مرداد ؛ روز خبرنگار
حبیب اله بهرامی

روز خبرنگار را گرامی می دارم . یعنی این که ، من خبرنگار و روزنامه نگار - که در به در دنبال رزق و روزی هستم - روز خودم و دیگر خبرنگاران را گرامی می دارم .

در حقیقت ، اگر خودمان ، روز خبرنگار را - که روز خودمان است – گرامی نداریم ، به خودمان احترام نگذاشته ایم .

اگر ما قدر خود و روزمان را ندانیم ، نباید انتظار داشته باشیم که دیگران کاسه های داغ تر از آش شوند و از ما تعریف و تمجید کنند .

این روزها ، بازار تجلیل ها و قدردانی ها از خبرنگاران در برخی جلسه ها و تشکل ها گرم است . اما به جای این که خبرنگاران پشت تریبون قرار گیرند و سخن بگویند و مسوولان بشنوند ، باز هم این مسوولان هستند که برای خبرنگاران از وظایف و رسالت خبرنگار و جایگاه آنان و اهمیت خبر سخن می گویند و از خبرنگاران می خواهند که در جهت انعکاس فعالیت های شان تلاش کنند!

اگر چه این روزها خبرنگاران ارج و قرب پیدا کرده اند ، اما بعد از این مدت ، دوباره خبرنگاران تبدیل می شوند به موجوداتی فضول و خبرچین ! به ویژه اگر پایشان را از گلیم شان درازتر کنند و چیزهایی بنویسند که به مذاق مسوولان نسازد و خوش نیاید !

البته ، وقتی صحبت از خبرنگار می شود ، هر ننه قمری را در بر نمی گیرد . هر چند که این ننه قمران ، دارای کارت خبرنگاری ، تلفن همراه ، خودکار و چند برگ کاغذ نشانه دار یا بی نشانه باشند .

خبرنگاری ، ارج و قرب دارد و جایگاه والا . کار هر کس نیست . همان گونه که هر گردی ، گردو نمی شود ، هر قلم به دستی هم ، خبرنگار نمی شود . اگر چه ، راهی هم به یکی از نشریه های استانی و ویژه نامه های کذایی رنگارنگ پیدا کرده باشد !

خبرنگار ، خبر بیار و خبرچین نیست . همچنین ، پلکان یا نردبانی برای ارتقای شغلی مسوولان و پنهان کردن نقاط ضعف و سومدیریت آنان نباید بشود .

خبرنگار ، کسی است که با اتکا به ذوق و استعداد خود و گذراندن دوره های آموزش تخصصی و حس مسوولیت اجتماعی به تهیه ، جمع آوری و تنظیم خبر و انتقال آن از طریق وسایل ارتباط جمعی به مخاطبان اقدام می کند .

همچنین ، خبرنگار باید شجاع ، ریسک پذیر ، هوشیار ، امین و صادق ، آراسته و دارای تعادل روحی و جسمی باشد و نیز به مردم وفادار .

خبرنگار ، رسالت اطلاعات رسانی ، آگاهی بخشی و تنویر افکار عمومی را بر دوش دارد ؛ اما وظیفه ای در جهت مطرح و در بوق کردن عملکرد مسوولان دستگاه ها – که وظیفه شان انجام امور دستگاه های شان است – ندارد . آن هم در قالب خبر . چرا که خبر ، اطلاعاتی است که باید برای مخاطبان مورد نطر جذابیت داشته باشد .

و اما خبر ، گزارشی از یک رویداد است که تمامی عناصر خبر ( که ، کجا ، کی ، چه ، چرا ، چه گونه ) و ارزش های خبری ( دربرگیری ، شهرت ، برخورد ، استثناء ، فراوانی ، مجاورت و تازگی ) را در بر بگیرد .

فعالیت ها و عملکرد مسوولان ، که هر از چندگاهی در بولتن ها ، جزوه ها و کتابچه های رنگارنگ و پر هزینه چاپ و در دستگاه های دولتی توزیع می شود تا مسوولان به رخ هم دیگر برسانند ! خبرساز نبوده و به درد مردم نمی خورد و کسی هم مشتاق خواندن آن ها نیست . هر چند که بخشی اندکی از این فعالیت ها در قالب خبر به مطبوعات راه پیدا کند و بخش اعظم آن در قالب گزارش آگهی قرار گیرد و در مطبوعات چاپ شود .

متاسفانه ، مطبوعات فعلی ما ، به علت مواجه با مشکلات مالی ، از رسالت اصلی خود دور ، و بلندگویی شده اند برای پخش صدای برخی مسوولان که خود و دستگاه شان را به جامعه نشان دهند .

هر چند که از عملکرد موفقی هم برخوردار نباشند . کافی است چند آگهی و گزارش آگهی به مطبوعات بدهند ، آن گاه خود را از تیغ انتقاد خبرنگاران و نویسندگان مطبوعات برهانند !

حالا اگر در این میان ، صدای مردم از دردهای مشکلات بلند شود ، به مطبوعات وابسته به آگهی های برخی دستگاه ها ، راه پیدا نمی کند ! چرا که نمی شود نمک برخی دستگاه ها را خورد و نمک دان را شکست !!

تا وقتی که صاحبان مطبوعات خصوصی و بی پشتوانه ما ، وابسته به آگهی ها و گزارش های آگهی برخی دستگاه باشند ، تا وقتی که برخی خبرنگاران ما ارزش و جایگاه خود را ندانند و سطح شغلی خود را آن قدر پایین بیاورند که با شندرغازی که مسوولان به عنوان هدیه به آنان می دهند ، جریت انتقاد را از دست بدهند و قلم را در جهت حمایت از مردم و گفتن حقایق نتوانند به حرکت درآورند ، از رسالت واقعی مطبوعات و وظیفه ی اصلی خبرنگار نمی توان سخنی به میان آورد .

تا وقتی که مطبوعات دولتی ما مانند : کیهان ، اطلاعات ، جام جم ، همشهری ، ایران ، قدس ، رسالت و ... ضمن داشتن پشتوانه مالی فراوان ، از کمک های بی دریغ نقدی و غیر نقدی دولت نیز بهره مند می شوند و تا کنون نیز مشمول اصل 44 قانون اساسی - که بر کاهش تصدی گری دولت و تعاونی سازی و خصوصی سازی تاکید دارد – قرار نگرفته اند ، چیزی به نام رقابت بی معنی است ! آن هم برای مطبوعات خصوصی که بدون گرفتن آگهی ، توان ادامه ی حیات نخواهند داشت .

این در حالی است که مطبوعات دولتی از خیل آگهی ها و گزارش های آگهی دستگاه های دولتی نیز بهره مند می شوند .

با این وجود ، باید به مطبوعات خصوصی حق داد که برای ادامه ی حیات خود ، به آگهی های چند دستگاه و شرکت خاص وابسته باشند ، از جمله به حمایت از عملکرد آن ها . هر چند که این دستگاه ها و شرکت ها پای شان در خدمت رسانی به مردم لنگ باشد !

اما ، به آن معنی نیست که مطبوعات ما ، راه درستی را می روند . جبر زمانه باعث شده که ابتدا ، پول حرف اول را بزند و خبر را به مذاق خواص سازگار کند . عوام نیز متاثر از خواص قرار بگیرند و خبر را بخوانند !! هر چند که این خبر – که در حقیقت خبر نیست - چیزی برایشان به ارمغان نیاورد . همان که شر نمی رساند ، باید خدا را شکر کرد .

وضعیت خبر و خبرنگاری و مطبوعات فعلی ما همین است . انتظار به تر از آن نباید داشت .

به راستی ، اگر زنده یاد ، شهید اهل قلم "محمود صارمی" در 17 مرداد سال 77 آسمانی نمی شد و حالا در میان ما بود ، روزی به نام خبرنگار وجود داشت ؟!


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

مهرنوش 21 مرداد 1387
متاسفانه با ورود یه سری خبرنگار نماها دیگه نمی شه برای خبرنگار ارزش قائل شد......منم یکی از افرادی هستم که از نوجوانی سابقه همکاری با مطبوعات رو دارم اما حالا اطرافم رو پر خبرنگار نما می بینم ....شرمم می شه بگم خبرنگارم

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.068 seconds.